Biuro prasowe Amica

Amica i Banki Żywności przeciwko marnowaniu jedzenia

Według najnowszego raportu „Nie marnuj jedzenia 2020” 1 wyrzucanie produktów spożywczych to palący problem w wielu polskich domach. Inicjatorem projektu badawczego jest Federacja Polskich Banków Żywności, a współtwórcami, m.in. Instytut Ochrony Środowiska i Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie. Wyniki badania zaprezentowane zostały podczas 41. Światowego Dnia Żywności, a ich autorzy wskazują na ciągłą potrzebę edukacji konsumentów oraz podjęcie aktywnych działań zapobiegających nadmiernemu marnowaniu żywności. Marka Amica, która od trzech lat współpracuje z Bankami Żywności, w odpowiedzi na problemy wskazywane w badaniu przekaże nowoczesne chłodziarko-zamrażarki organizacjom dostarczającym żywność potrzebującym.

 

Co najczęściej ląduje w śmietniku?

Wyniki wspomnianego raportu są bardzo niepokojące – tylko czterech na dziesięciu dorosłych Polaków ma w zwyczaju sprawdzenie zawartości lodówki przed zakupami, a ponad połowa naszych rodaków przyznaje się do wyrzucania żywności. Na śmietniku lądują zarówno gotowe, niespożyte posiłki, jak i standardowe produkty spożywcze. Aż 62,9% Polaków przyznaje, że najczęściej wyrzucanym produktem jest pieczywo. Na kolejnych stopniach niechlubnego podium plasują się świeże owoce (57,4%); nietrwałe warzywa, czyli sałata, rzodkiewka, pomidory czy ogórki (56,5%); wędliny (51,6%) oraz napoje mleczne (47,3%). Głównymi przyczynami wyrzucania jedzenia są: zepsucie się (65,2%), przekroczenie daty ważności (42%), przygotowanie go w za dużej ilości (26,5%) oraz zbyt wielkie zakupy (22,2%). Podane statystyki dotyczą jedynie konsumenta – warto zdawać sobie sprawę, że problem marnowania żywności jest znacznie szerszy. Codziennie tysiące produktów spożywczych – niesprzedanych przez lokale gastronomiczne, supermarkety i producentów żywności – wycofuje się z rynku, czyli po prostu marnuje. Znaczna część wyrzucanego jedzenia jest jednak zdatna do spożycia i mogłaby trafić do osób, które go potrzebują.

Co możemy z tym zrobić?

Inicjatywy angażujące się w ratowanie jedzenia zmagają się jednak z problemami największą bolączką organizacji pozarządowych jest brak sprzętu do przechowywania i obróbki żywności. Z ustaleń Banków Żywności wynika, że aż 40% z nich nie ma lodówki.

Marka Amica od blisko trzech lat współpracuje z Bankami Żywności, by zapobiec marnowaniu jedzenia: tworzy materiały do warsztatów w szkołach w ramach projektu „EkoMisja”, a także przekazuje potrzebny sprzęt AGD. W ramach własnych działań prowadzi kampanię „Przechowuję, nie marnuję”, w której uczy jak przechowywać żywność. W tym roku, w odpowiedzi na niepokojące wyniki raportu, marka podaruje nowoczesne chłodziarko-zamrażarki wybranym organizacjom wspieranym przez Banki Żywności.

Jesteśmy świadomi skali problemu marnowania żywności, zdajemy sobie sprawę, że kluczową kwestią jest zarówno edukacja konsumentów, jak i wspieranie organizacji pozarządowych angażujących się w pomoc najuboższym. Wierzymy, że przekazane przez nas nowoczesne chłodziarko-zamrażarki, pozwolą realnie minimalizować skalę marnowania jedzenia i sprawią, że nadwyżki jedzenia trafią nie na śmietnik, ale na talerz potrzebujących ludzi – mówi Joanna Lewandowska, strategiczny menedżer ds. komunikacji marki w Grupie Amica.

Banki Żywności działają w skali ogólnopolskiej i dbają o to, aby zdatna do spożycia żywność trafiła do odpowiednich instytucji i fundacji wspierających najuboższych.

Już od ponad 20 lat troszczymy się o to, aby niesprzedane, dobre jakościowo produkty trafiały do potrzebujących. Lodówki przekazane przez markę Amica pozwolą na przyjęcie większych ilości żywności i ułatwią jej przechowywanie. To realna pomoc, która znacznie poprawi i usprawni działanie organizacji dostarczających żywność najuboższym – mówi Marek Borowski, prezes Federacji Polskich Banków Żywności.

Do organizacji pozarządowych trafią nowoczesne chłodziarko-zamrażarki marki Amica, które wyposażone są w szereg funkcji przedłużających świeżość produktów. Na uwagę zasługuje FreshZone czy AdaptZone, czyli specjalne szuflady dedykowane przechowywaniu mięsa i ryb, czy szuflada VitControl idealna dla warzyw i owoców. Warto wspomnieć także o systemie AirFlow, który poprzez utrzymanie stałej cyrkulacji powietrza w lodówce zapewnia jednakową temperaturę w całej objętości komory chłodziarki, dzięki czemu produkty dłużej pozostają świeże. Takie materialne wsparcie pozwoli angażującym się w pomoc potrzebującym NGO-som na przyjęcie większej ilości jedzenia, które w efekcie nie trafi na śmietnik, tylko do potrzebujących.

Jak przestać marnować jedzenie we własnym domu?

– Lodówka to sprzęt, który jest w każdej kuchni. Jej podstawowym zadaniem jest ochrona naszej żywności przed zepsuciem. Dzisiejsza technologia wykorzystywana w nowoczesnym sprzęcie AGD gwarantuje, że przechowywane produkty pozostaną świeże a to szczególne ważne w przypadku warzyw i owoców, które bardzo często w pierwszej kolejności lądują na śmietniku. Z wielu przydatnych funkcjonalności zastosowanych w lodówkach Amica, na uwagę zasługują m.in. filtr FreshOn, dzięki któremu pozbywamy się z lodówki szkodliwego gazu przyspieszającego starzenie się owoców i warzyw oraz specjalne regulatory poziomu wilgotności, dzięki którym możemy zmniejszyć wilgotność dla owoców i zwiększyć dla warzyw – mówi Małgorzata Fuszpaniak menedżer ds. komunikacji kategorii. – Bardzo ważne jest także budowanie własnych dobrych nawyków, takich jak pamiętanie o zasadzie FIFO, czyli First In, First Out. Polega ona na tym, że produkty o najkrótszej dacie przydatności do spożycia układamy na brzegu, a głębiej te, które mają dłuższy termin. Dzięki takiemu postępowaniu minimalizujemy wyrzucanie jedzenia – dodaje.

 

 

1 Raport powstał w ramach projektu PROM pt. „Opracowanie systemu monitorowania marnowanej żywności i efektywnego programu racjonalizacji strat i ograniczania marnotrawstwa żywności”, który jest realizowany w okresie od 1 września 2018 r. do 31 sierpnia 2021 r. przez szereg instytucji, takich jak: Instytut Ochrony środowiska, Państwowy Instytut Badawczy; Banki żywności; Narodowe Centrum Rozwoju Badań; Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa; Polskie Towarzystwo Technologów Żywności itp.

###

Grupa Amica to wiodący europejski producent sprzętu gospodarstwa domowego z ponad 70-letnim doświadczeniem. W ofercie posiada pełną gamę inteligentnych urządzeń dużego i małego AGD, wyróżniających się przemyślanymi, użytecznymi rozwiązaniami, najnowszą technologią i nowoczesnym designem. Jednym z filarów strategii rozwoju firmy jest inwestowanie w rozpoznawalne marki lokalne. W portfelu grupy znajdują się marki Amica (Europa Środkowa i Zachodnia), Hansa (Europa Wschodnia), Gram (Skandynawia) oraz CDA (Wielka Brytania) i Fagor (Hiszpania). Na całym świecie zatrudnia ponad 3 tysiące osób, dzięki którym dostarcza do klientów na ponad 70 rynkach na świecie ponad 5 milionów urządzeń rocznie. W 2019 r. największy polski producent AGD po raz pierwszy w historii osiągnął roczne przychody przekraczające 3 miliardy złotych.

Poleć komunikat prasowy

Ochrona danych osobowych

W ramach kontaktu z Infolinią przedstawimy Tobie informację dotyczącą przetwarzania Twoich danych osobowych. Jeżeli chcesz skrócić czas oczekiwania na rozmowę z naszym konsultantem, prosimy o zapoznanie się z odpowiednią ze względu na cel Twojej rozmowy informacją – zamieszczoną pod poniższymi linkami:
  • w przypadku zamiaru zgłoszenia naprawy w ramach udzielonej przez Amica gwarancji podstawowej lub wykupionej Gwarancji Plus, prosimy o zapoznanie się z informacją pod tym linkiem
  • w przypadku woli zlecenia naprawy pogwarancyjnej albo pozyskania informacji o ofercie handlowej Centrum Serwisowego, w tym dotyczących usługi montażu/przyłączenia sprzętu, przeglądu, wykupienia Gwarancji Plus, a także zamówienia usług i produktów z oferty Centrum Serwisowego, prosimy o zapoznanie się z informacją pod tym linkiem
Zamknij