Od wielu lat opiniotwórczy dziennik „Rzeczpospolita” publikuje ranking najcenniejszych polskich marek – tych, które narodziły się w naszym kraju. Sporządzany raz do roku, przy wykorzystaniu metody opłat licencyjnych (relief from royalty), uznawany jest za miarodajną wykładnię wartości stworzonych na rodzimym rynku marek. Wartości idącej dziś w miliardy złotych. Ich siła oceniana była na podstawie czterech kryteriów: pozycji rynkowej, relacji z klientami, postrzegania marki oraz rodzaju rynku.
W ostatnim rankingu „Rzeczpospolitej”, z grudnia ubiegłego roku, wśród 330 najcenniejszych polskich w pierwszej setce marek znalazła się ponownie także Amica. Świadczy to o tym, że mimo światowego kryzysu finansowego udało jej się utrzymać w gronie najlepszych, a nawet poprawić swoje miejsce sprzed roku, co potwierdza stabilną pozycję budowaną od lat. Pozycję tę zresztą potwierdzają nie tylko fachowcy, ale także konsumenci upatrujący – i słusznie – w Amice lidera polskiego rynku AGD.
Wartość marki Amica oszacowano w zestawieniu „Rzeczpospolitej” na ponad 200 mln złotych – najwięcej, jeśli chodzi o rodzimych producentów AGD. Ale przecież nie wszystko da się przeliczyć na pieniądze, nie wszystko też za te pieniądze da się kupić – weźmy na przykład choćby szacunek czy zaufanie konsumentów. Poza tym trudno ścigać się w takiej konkurencji z koncernami paliwowymi, bankami lub innymi instytucjami finansowymi (np. ubezpieczeniowymi) czy telekomunikacyjnymi, od lat kojarzonymi z bogactwem, nawet w czasach kryzysu.
Amica wśród najcenniejszych to odpowiednie towarzystwo dla marki opartej na zaufaniu, kojarzonej raczej nie z kwestiami określanymi przez zysk, lecz zadowolenie użytkowników. Nie tak dawno sami mówiliśmy o niej: silna marka na trudne czasy. Nic się w tym względzie nie zmieniło. Stabilna pozycja to efekt konsekwentnego działania i cierpliwego budowania marki obecnej na rynku od wielu lat. Marki z bogatymi przecież tradycjami. Jej wizerunek oczywiście się zmieniał, bo i czasy wciąż się zmieniają, tak jak zmieniają się ludzie, ale trzeba przyznać, że na jej siłę i znaczenie duży wpływ ma uznanie, jakim się cieszy wśród odbiorców, poparte zadowoleniem z używanych produktów.
Można więc uznać, iż ranking „Rzeczpospolitej”, oparty jedynie na parametrach finansowych, potwierdza inne zestawienia, w których Amica także zajmuje znaczące miejsca, ale gdzie bierze się pod uwagę zupełnie odmienne czynniki i wartości, które nieco trudniej „policzyć”, takie chociażby jak rozpoznawalność marki czy zaufanie do niej. Tam ceni się najwyższe normy jakości, bezpieczeństwa i ekologii. Tam wyróżnia się nowoczesny design, innowacyjność i zaawansowaną technologię.
Marka Amica obecna jest w świadomości Polaków od pokoleń. Towarzyszy nam na co dzień, a w wielu gospodarstwach domowych trudno w ogóle sobie bez niej wyobrazić codzienne życie – gotowanie, pieczenie, zmywanie czy pranie. Dzięki temu każdy z nas pewnie ma na jej temat swoje wyrobione zdanie. Dobre miejsca w rankingach opracowywanych przez fachowców potwierdzają te obiegowe opinie użytkowników sprzętu AGD. To dobry znak. Bardzo dobry, jeśli się weźmie pod uwagę nieprzypadkową zgodność sądów.