Polacy od kuchni - badanie Amica

teaser.jpg
12 grudnia 2016

Otwartość – to słowo, które bardzo trafnie opisuje nową polską kuchnię. Z badania przeprowadzonego przez TNS Polska w październiku 2016 r. wynika, że Polacy chętnie eksperymentują, poznają nowe smaki i poszukują kulinarnych inspiracji. Słowo to dotyczy także kuchni jako przestrzeni, miejsca otwartego na spotkania, do którego coraz częściej zapraszamy dzieci, naszych partnerów czy przyjaciół. Jak ujawnia badanie zlecone przez firmę Amica, zmienia się też jej rola – spora część ankietowanych przyznała, że w kuchni ogląda seriale czy… uprawia seks.

„Kuchnia stygnie, stygnie i miłość”, według tego przysłowia, gdy przestajemy razem gotować i siadać do stołu, jest to znak, że w naszym związku dzieje się źle. Ta stara prawda nie zmienia się od lat, zmieniło się jednak coś innego. Stereotypowy podział: ona gotuje i spędza czas w kuchni, on je i ogląda telewizję – jest coraz mniej aktualny. W prawie 1/3 polskich rodzin partnerzy gotują bowiem naprzemiennie. Z badania przeprowadzonego dla Amica wynika, że aż 44% mężczyzn gotuje, a dla co czwartego motywacją jest chęć zrobienia przyjemności innymi osobom, co oznacza, że nie gotują wyłącznie z konieczności czy potrzeby zaspokojenia głodu. Kuchnia stała się więc miejscem w którym realizujemy nasze potrzeby społeczne.

To zjawisko jest manifestacją szerszego trendu - socjolodzy już od jakiegoś czasu piszą o „mężczyznach udomowionych”, którzy spędzają w kuchni więcej czasu niż ich partnerki, sami odpowiadają za zakupy spożywcze i ustalanie jadłospisu – tłumaczy socjolog dr Agata Grabowska. Mężczyźni uzbrojeni w patelnię nie czują się mniej męscy - jak pokazują badania, traktują oni kuchnię jak dobrze wyposażony, funkcjonalny warsztat. Z badań przeprowadzonych dla Amica wynika także, że dla 9% mężczyzn nowy gadżet kulinarny, jak nowe narzędzie, staje się inspiracją i bodźcem do działania.

KUCHNIA INSPIRACJI

Polska kuchnia coraz częściej nie ogranicza się do pierogów i tradycyjnych kotletów schabowych. Do naszego jadłospisu trafia ostatnio więcej różnorodnych składników, nie tylko egzotycznych, lecz również zapomnianych, które teraz wracają na polskie talerze. Chętnie sięgamy także po kuchnię wegetariańską czy wegańską. Do poszukiwania nowych smaków i przepisów najczęściej przyznają się osoby między 40 a 49 rokiem życia – jest ich aż 25%. W tym przedziale wiekowym najchętniej eksperymentującą w kuchni grupą zawodową są menadżerowie – aż 35%. 

KUCHNIA TOWARZYSKA

Z przeprowadzonego przez Amica badania wynika, że na przestrzeni ostatnich lat zmieniło się postrzeganie kuchni przez Polaków. Stała się ona nie tylko miejscem, w którym przygotowuje się posiłki, ale również przestrzenią do spotkań z rodziną i dziećmi. Do kuchni coraz częściej zapraszamy też swoich znajomych. Jak pokazuje badanie, Polacy piją w kuchni niespieszną kawę (59%), prowadzą długie rozmowy przy herbacie czy winie (49%), odrabiają z dziećmi lekcje (16% osób w wieku 40-49). Niektórzy oglądają seriale (co dziesiąty), a nawet uprawiają seks (prawie co dziesiąty przed trzydziestką).

Kuchnia staje się naturalną sceną rozmaitych, nie tylko kulinarnych, czynności. Tym bardziej ważne okazuje się, żeby była nie tylko funkcjonalna, ale również estetyczna, przyjazna – by była miejscem, w którym chętnie przebywamy. Już 13% Polaków wskazuje na to, że ładny wystrój kuchni inspiruje ich do gotowania i – jak już wiemy - nie tylko gotowania – podsumowuje socjolog dr Agata Grabowska.


Amica Wronki S.A. to największy polski producent sprzętu gospodarstwa domowego i jedna z najbardziej uznanych polskich firm notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. W swojej ofercie posiada pełną gamę inteligentnych urządzeń dużego i małego AGD, wyróżniających się najnowszą technologią i nowoczesnym designem. Spółka generuje ponad 70 procent przychodów na ponad 40 rynkach zagranicznych. W portfolio firmy znajdują się także zagraniczne marki Gram, Hansa i CDA. Amica jest laureatem prestiżowych nagród branżowych i konsumenckich, do których należą m.in. Nagroda Gospodarcza Prezydenta Rzeczypospolitej, Superbrand Made In Poland i Godło Teraz Polska.

EB954BA+ IN PYROLIZA..tif

EB954BA+ IN PYROLIZA..tif (42.3 MB)

EB81064WA_INTEGRA_IN6144IWSTK_OKC656SW_9.jpg

EB81064WA_INTEGRA_IN6144IWSTK_OKC656SW_9.jpg (2.8 MB)

in_954pyro.jpg

in_954pyro.jpg (3.2 MB)

EB7542 INTEGRA PYROLIZA.jpg

EB7542 INTEGRA PYROLIZA.jpg (2.6 MB)

W celu zachowania najwyższej jakości usług wykorzystujemy informacje przechowywane w plikach cookies. Zmiany zasad korzystania z plików cookies można dokonać w ustawieniach przeglądarki. Przeczytaj więcej o cookies.