Grupa Amica konsekwentnie realizuje strategię HIT2023, zwiększając sprzedaż we wszystkich regionach i zapewniając konsumentom kompleksowe portfolio sprzętu AGD, wyróżniającego się jakością i innowacyjnością.
Podsumowanie rezultatów finansowych czterech kwartałów 2016 roku:
|
mln PLN |
Zmiana rdr |
Przychody |
2.474,6 |
+18% |
EBITDA |
201,2 |
+9% |
Zysk netto |
112,4 |
+16% |
Cash flow operacyjny |
195,6 |
+233% |
Aktywa |
1.510,1 |
+7% |
Kapitały własne |
680,3 |
+15% |
- Zrealizowaliśmy cele na rok 2016, konsekwentnie realizując strategię ekspansji produktowej i geograficznej przy maksymalizacji rentowności sprzedaży. Strategia HIT2023 zakłada kontynuację dynamicznych wzrostów wyników finansowych w kolejnych latach, zarówno dzięki wzrostowi organicznemu, jak również przejęciom. Zwiększamy też efektywność operacyjną, m.in. poprzez budowany obecnie magazyn wysokiego składowania, który zostanie uruchomiony w drugiej połowie bieżącego roku - powiedział Wojciech Kocikowski, Wiceprezes Zarządu ds. Finansowych w Amica SA.
Amica, największy polski producent dużego AGD, zanotowała w okresie czterech kwartałów 2016 roku blisko 2,5 mld PLN skonsolidowanych przychodów ze sprzedaży (+386 mln PLN, +18% rok do roku) i wypracowała ponad 201 mln PLN wyniku EBITDA (+17 mln PLN, +9%). Grupa Amica wygenerowała również ponad 112 mln PLN zysku netto (+15 mln PLN, +16%), co oznacza 14,47 PLN na akcję wobec 12,50 PLN przed rokiem. To najwyższe historycznie rezultaty finansowe, które byłyby jeszcze lepsze, gdyby spółka nie zdecydowała się na dokonanie w IV kw. czysto księgowego odpisu aktualizującego wartość centrum handlowego w Gorzowie Wlkp. o kwotę 8 mln PLN (nieruchomość przejęta w 2010 r. od kontrahenta w upadłości).
Warto zauważyć, że Amica zwiększyła skalę działalności w skali roku o blisko jedną piątą, pozostawiając wartość zobowiązań na praktycznie niezmienionym poziomie, zmniejszyła wskaźniki zadłużenia, poprawiła wskaźniki płynności.
- Spłaciliśmy część kredytów długoterminowych i wykupiliśmy część papierów dłużnych, co w rezultacie sprawiło, że saldo zadłużenia spadło o 15%, nominalnie o ponad 35 mln PLN. Już wcześniej Amica wyróżniała się bezpiecznymi wskaźnikami, dlatego też te obecne wyznaczają jeszcze większą przestrzeń dla rozwoju biznesu. Przykładowo, wskaźnik dług netto do EBITDA spadł z 0,9 do poniżej 0,6. Dbamy również o optymalizację zapasów i silne przepływy gotówkowe – podkreślił Wiceprezes Kocikowski
Na rachunkach spółki na koniec grudnia znajdowało się w gotówce i jej ekwiwalentach 85 mln PLN, o 28% więcej niż rok wcześniej. Przepływy pieniężne z działalności operacyjnej Grupy Amica wyniosły w czterech kwartałach 2016 roku 195,6 mln PLN, co oznacza aż 233% więcej niż w roku 2015.
- Podjęliśmy szereg inicjatyw, aby operacyjny cash flow był zbliżony do wartości EBITDA. Przyniosły one oczekiwane efekty. Ta pozytywna zmiana ma charakter strukturalny i w kolejnych okresach wartość EBITDA będzie również dla nas benchmarkiem w zakresie generowanych przepływów gotówkowych z działalności operacyjnej – powiedział Wiceprezes Wojciech Kocikowski.
W minionym roku pozytywnie na pozycję konkurencyjną Amiki w Europie Zachodniej wpłynęła sfinalizowana w IV kwartale 2015 roku akwizycja brytyjskiej spółki CDA oraz wzrost sprzedaży na rynku niemieckim i francuskim. W efekcie z kierunku zachodniego pochodziło już 35% rocznych przychodów przy wzroście wartości sprzedaży rok do roku o 43%. W Polsce, gdzie w sprzęcie grzejnym Amica jest najlepiej sprzedającą się marką (32% rynku ilościowo), przychody w 2016 roku wzrosły o 5%, a rodzimy rynek odpowiadał za 31% skonsolidowanych przychodów. Największe wzrosty sprzedaży odnotował w Polsce asortyment zmywarek (+17%), płyt grzejnych (+9%) i sprzętu chłodniczego (+9%). Dzięki stabilizacji sytuacji politycznej i makroekonomicznej na Wschodzie przychody z tego kierunku wzrosły w ujęciu rok do roku o 17%, stanowiąc niecałe 18% całkowitej sprzedaży. Na rynkach Europy Północnej, gdzie sprzedaż płyt grzejnych wzrosła aż o 61%, Grupa Amica zrealizowała w 2016 roku wzrost przychodów o 11%, a rynki skandynawskie stanowiły 9% całkowitej sprzedaży. W Europie Południowej, która odpowiadała za 7% całkowitej sprzedaży, wzrost to 15%. Warte zauważenia są tu spektakularne efekty rozszerzania portfolio produktowego na rynku czeskim i słowackim, gdzie przykładowo sprzedaż lodówek wzrosła o 80% w ujęciu rok do roku.
- Grupa Amica zwiększyła w 2016 roku sprzedaż we wszystkich regionach i poszerzyła na wielu rynkach dostępny asortyment produktowy, realizując strategiczny cel w postaci dostarczania klientom kompleksowego portfolio sprzętu gospodarstwa domowego. Naszym celem jest kontynuowanie pozytywnych trendów sprzedażowych i finansowych w kolejnych okresach - powiedział Wojciech Kocikowski, Wiceprezes Zarządu ds. Finansowych w Amica SA.
Celem spółki na rok 2017 jest organiczny wzrost przychodów o 7-8% rok do roku przy 7-8% rentowności EBITDA i 13-14% wskaźnika ROCE. Pośrednim celem strategii HIT2023 jest osiągnięcie w roku 2018 przychodów rzędu 3,2 mld PLN, a finalnie w roku 2023 – 5 mld PLN.
O Grupie Kapitałowej Amica
Amica to największy polski producent sprzętu gospodarstwa domowego i jedna z najbardziej uznanych polskich firm notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. W swojej ofercie posiada pełną gamę inteligentnych urządzeń dużego i małego AGD, wyróżniających się jakością, wyglądem i innowacyjnością.
Spółka generuje ponad 70% skonsolidowanych przychodów dzięki sprzedaży na ponad 50 rynkach zagranicznych. Strategia HIT2023 zakłada osiągnięcie 5 mld PLN przychodów ze sprzedaży i wygenerowanie 9% marży EBITDA w roku 2023.
Amica jest laureatem wielu prestiżowych nagród, zarówno polskich, jak i międzynarodowych, m.in. Nagrody Gospodarczej Prezydenta Rzeczypospolitej czy Red Dot Design Award: Best of the Best. Wśród portfolio marek Grupy Amica Wronki znajdują się także zagraniczne marki Gram, Hansa, CDA i Sideme. Prezes Jacek Rutkowski został uhonorowany w marcu 2016 r. tytułem Prezesa Roku w ramach konkursu „Byki i Niedźwiedzie” Gazety Giełdy „Parkiet”.