Grupa Amica to największy polski i jeden z największych europejskich producentów artykułów gospodarstwa domowego, którego urządzenia są obecne w ponad 50 krajach zarówno europejskich, jak i w Azji, na Bliskim Wschodzie czy w Australii. Grupa zatrudnia blisko 3000 pracowników i posiada w swoim portfolio takie marki jak Amica, Hansa, Gram i CDA.
O Grupie Amica
Amica to największy polski producent sprzętu gospodarstwa domowego i jedna z najbardziej uznanych polskich firm notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. W swojej ofercie posiada pełną gamę inteligentnych urządzeń dużego i małego AGD. Grupa Amica generuje ponad 70% skonsolidowanych przychodów dzięki sprzedaży realizowanej na ponad 50 rynkach zagranicznych. Dynamiczny rozwój na kolejnych rynkach zapewnił Grupie rekordowe wyniki – w 2016 r. przychody ze sprzedaży produktów netto osiągnęły poziom 2,5 miliarda złotych.
Portfolio Grupy obejmuje cztery marki: Amica, Gram, Hansa oraz CDA, które są dedykowane na różne rynki. Marka Amica obecna jest m.in. w Polsce, Niemczech, Czechach czy na Węgrzech. W ramach Grupy Amica funkcjonuje prestiżowa duńska marka Gram, która od ponad stu lat produkuje szeroką gamę urządzeń dla gospodarstw domowych w Danii, Norwegii, Szwecji i Finlandii. W Europie Wschodniej Grupa działa pod marką Hansa, której produkty dostępne są m.in. w Rosji czy na Ukrainie. W 2015 roku do portfela marek skupionych w Grupie Amica dołączyła brytyjska marka CDA. Zakup CDA Group Ltd. był największą akwizycją w historii firmy (wartą prawie 24,3 miliony GBP) i istotnie umocnił pozycję sprzedażową Grupy w tym rejonie.
Amica posiada nowoczesną fabrykę sprzętu grzejnego we Wronkach. Powstała ona w 1945 r. i od tego czasu nieprzerwanie produkuje urządzenia AGD, będąc fundamentem dynamicznego rozwoju firmy.
Przejęcie Sideme
W marcu 2017 roku, Grupa Amica przejęła pełną kontrolę właścicielską we francuskiej spółce „Sideme” (Societe Industrielle d’Equipement Moderne Sideme Societe Anonyme) – dystrybutorze sprzętu AGD z 45-letnią tradycją na rynku francuskim. Sideme będzie odpowiedzialne za dystrybucję produktów Grupy Amica oraz budowanie pozycji marki Amica we Francji – trzecim co do wielkości rynku zbytu urządzeń gospodarstwa domowego w Europie Zachodniej. Umocnienie pozycji na rynku francuskim, jak i wcześniejsze przejęcie brytyjskiej firmy CDA Group Ltd., to działania w ramach realizacji długoterminowej strategii HIT 2023, która zakłada uzyskanie przychodów ze sprzedaży o wartości 4,3 miliarda złotych do końca 2023 roku.
Amica jest polską firmą o globalnych ambicjach. Konsekwentny rozwój pozwala nam na zdobywanie i umacnianie naszej obecności na coraz większej liczbie rynków zagranicznych. Nasi najwięksi klienci spoza Polski znajdują się w Niemczech, Wielkiej Brytanii, Skandynawii i Rosji. Zgodnie z długoterminową strategią, zamierzamy rozwijać się na kolejnych rynkach europejskich: we Francji, Hiszpanii, krajach Beneluksu i we Włoszech. Podstawą naszego sukcesu są mocno zakorzenione i rozpoznawalne na rynkach lokalnych marki: Amica, Gram, Hansa i CDA. Oczywiście inwestujemy także w rozwój naszej fabryki we Wronkach, która jest niezwykle ważna dla planów Grupy – mówi Jacek Rutkowski, Prezes Zarządu Grupy Amica.
Inwestycje w Polsce
Amica inwestuje nie tylko za granicą. We wrześniu 2017 planowane jest otwarcie nowoczesnego Magazynu Wysokiego Składowania w fabryce kuchni we Wronkach – najwyższej tego typu budowli w Polsce i jednej z najwyższych w Europie. Koszt inwestycji zamknie się w kwocie 60 milionów PLN. Jego główną częścią jest budynek o wysokości 46 metrów i powierzchni 6,5 tys. metrów kwadratowych. Rozbudowa centrum logistycznego bezpośrednio przy fabryce oraz oddanie do użytku Magazynu Wysokiego Składowania pozwoli na zoptymalizowanie kosztów logistycznych i jeszcze sprawniejszą obsługę klientów zarówno w Polsce, jak i za granicą oraz umożliwi dalsze inwestycje w zwiększenie mocy produkcyjnych fabryki. Inwestycje te mają umożliwić Grupie przygotowanie się do jeszcze dynamicznej ekspansji na rynkach zagranicznych.
Firma doceniana przez ekspertów oraz otoczenie biznesowe
Amica jest laureatem wielu polskich i zagranicznych prestiżowych nagród. We wrześniu 2016 roku Amica została uhonorowana nagrodą Emerging Market Champions, w kategorii „Polskie inwestycje zagraniczne”, za konsekwentnie realizowany plan ekspansji zagranicznej. Nagrodę przyznaje Fundacja Kronenberga Banku Handlowego w Warszawie S.A. Wcześniej firma otrzymała m.in. Nagrodę Gospodarczą Prezydenta Rzeczpospolitej, a Prezes Zarządu – Jacek Rutkowski został uhonorowany w marcu 2016 r. tytułem Prezesa Roku w ramach konkursu „Byki i Niedźwiedzie”, organizowanego cyklicznie przez Gazetę Giełdy i Inwestorów „Parkiet”.
W 2013 roku firma otrzymała nagrodę Trusted Brand Environment za solidność produktów, najwyższą jakość wykorzystywanych w procesie produkcji materiałów i komponentów, a także dbałość o korzystanie z rozwiązań przyjaznych środowisku. Jury doceniło także, że produkty Grupy Amica są kierowane do klientów ceniących jakość, funkcjonalność, nowoczesne wzornictwo oraz ergonomię użytkowania.
W ostatnich latach piekarniki Amica zostały wyróżnione najbardziej prestiżowymi nagrodami w dziedzinie wzornictwa przemysłowego. Do nagrodzonych produktów należą: Amica IN., który zdobyły iF Design Award, a także Red Dot Award w kategorii Product Design. Piekarnik linii INTEGRA zdobył wyróżnienie Red Dot – Honourable Mention 2011, natomiast piekarnik ZEN otrzymał najważniejszą nagrodę w świecie designu Red Dot – Best of the Best 2012.
Amica to największy polski producent sprzętu gospodarstwa domowego i jedna z najbardziej uznanych polskich firm notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. W swojej ofercie posiada pełną gamę inteligentnych urządzeń dużego i małego AGD, wyróżniających się jakością, wyglądem i innowacyjnością.
Spółka generuje ponad 70% skonsolidowanych przychodów dzięki sprzedaży na ponad 50 rynkach zagranicznych. W okresie I-IV kw. 2016 r. Grupa Amica zanotowała blisko 2,5 mld PLN przychodów (+18% rdr) i wypracowała 201 mln PLN wyniku EBITDA (+9%) oraz 112 mln PLN zysku netto (+16%). Strategia HIT2023 zakłada osiągnięcie 5 mld PLN przychodów ze sprzedaży i wygenerowanie 9% marży EBITDA w roku 2023.
Amica jest laureatem wielu prestiżowych nagród, zarówno polskich, jak i międzynarodowych, m.in. Nagrody Gospodarczej Prezydenta Rzeczypospolitej czy Red Dot Design Award: Best of the Best. Wśród portfolio marek Grupy Amica Wronki znajdują się także zagraniczne marki Gram, Hansa, CDA i Sideme. Prezes Jacek Rutkowski został uhonorowany w marcu 2016 r. tytułem Prezesa Roku w ramach konkursu „Byki i Niedźwiedzie” Gazety Giełdy „Parkiet”.