Uroczystą galą w Warszawie redakcja Gazety Wyborczej podsumowała w sobotę 13 kwietnia akcję "Zaprojektowane po ludzku", której partnerem była Amica. Od października 2018 roku promowano ideę designu uwzględniającego potrzeby, zachowania i oczekiwania użytkowników, organizowano warsztaty edukacyjne. Na zakończenie pierwszej edycji wręczono wyróżnionym przez kapitułę producentom nagrody w postaci prawa do używania specjalnego znaku jakości „Zaprojektowane po ludzku”.
Galę konkursową rozpoczęła debata z udziałem ekspertów. Gościem specjalnym był Piotr Voelkel, współzałożyciel School of Form (drugiego z partnerów akcji). – Rola projektanta-artysty będzie malała, bo przybywa wyzwań, którym sprosta jedynie projektant gotowy pochylić się nad potrzebami ludzi – stwierdził. W dyskusji uczestniczyli między innymi naukowcy z akademii sztuk pięknych w Krakowie i Warszawie.
W kapitule konkursu zasiadali z kolei czołowi polscy design thinkerzy. W jej imieniu uczestnikom konkursu gratulował Radosław Ratajczak: – Polscy twórcy są coraz bardziej świadomi – powiedział. – To widać po zgłoszeniach. Cieszę się, że firmy podejmują wyzwania. Design i myślenie to światowy trend.
W konkursie wzięło udział 66 produktów i usług, z których wyłonionych zostało aż dziesięć projektów:
Wyróżnienie i prawo do użytkowania znaku jakości „Zaprojektowane po ludzku” uzyskała również Amica jako jeden z partnerów i inspiratorów akcji. Największy polski producent dużego i małego AGD zaangażował się w projekt Gazety Wyborczej, gdyż projektowanie skoncentrowane na człowieku jest jego podstawowym założeniem w relacji z użytkownikami. Urządzenia z logo Amica, a także pozostałych marek należących do polskiej grupy, wykorzystują przemyślane, życiowe rozwiązania, które wspierają ludzi w wykonywaniu codziennych czynności domowych, uwzględniają ich potrzeby, które firma bada empirycznie poprzez badania etnograficzne. Poprzez patronat nad konkursem „Zaprojektowane po ludzku”, Amica akcentuje pozycję pioniera i lidera w takim właśnie podejściu do designu.
– Amica jak niewielu producentów w Polsce ma prawo mówić o tym, że projektuje dla ludzi, ponieważ od sześciu, siedmiu dekad jest obecna w polskich gospodarstwach domowych. Produkty Amica wzrastały wraz z rozwojem trendów konsumenckich i przyszedł czas na to, by zabrać głos na temat projektowania po ludzku. Idziemy tropem takiego projektowania, badamy preferencje, prowadzimy badania etnograficzne, a także słuchamy krytycznych uwag, dzięki którym możemy korygować projekty przed wdrożeniem. Branża AGD jak każda inna stoi przed wyzwaniami, nie może skupiać się tylko na „smartfonowości” i byciu trendy, musi również oferować produkty, które nie tylko będą trwałe, ale jeszcze umożliwią praktyczne z nich korzystanie różnym osobom. Mam nadzieję, że akcja „Zaprojektowane po ludzku” będzie kontynuowana. Gratuluję wszystkim wyróżnionym – powiedział na gali zorganizowanej przez Gazetę Wyborczą Paweł Rydz, dyrektor ds. marketingu Grupy Amica.
Grupa Amica to największy producent sprzętu gospodarstwa domowego z centralą w Polsce. W ofercie posiada pełną gamę inteligentnych urządzeń dużego i małego AGD, wyróżniających się najnowszą technologią i nowoczesnym designem. Poprzez marki Amica, Gram, Hansa i CDA Grupa generuje ponad 70 procent przychodów na blisko 60 rynkach zagranicznych. W swojej fabryce we Wronkach, produkuje piekarniki do zabudowy, kuchnie gazowe i elektryczne oraz płyty grzejne. We Wronkach mieści się także nowoczesne centrum logistyczne i w pełni automatyczny magazyn wysokiego składowania. W Polsce zatrudnia ponad 2,5 tys. ludzi zapewniając pracownikom szereg benefitów – m.in. przedszkole i żłobek oraz dostęp do własnego ośrodka wypoczynkowego. W całej Grupie Amica pracuje ponad 3 tysiące osób.