Grupa Amica od wielu lat konsekwentnie pracuje na miano firmy odpowiedzialnej społecznie. Trwająca i spotykająca się z dużym uznaniem akcja pomocy polskim szpitalom, stacjom pogotowia, uczelniom medycznym i domom pomocy społecznej wpisuje się w szerszy kontekst. Prospołeczne działania polskiego producenta AGD po raz drugi znalazły się w raporcie „Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki”.
Wśród około 1700 działań ujętych w raporcie, znalazło się czternaście, które w 2019 r. przeprowadziła Grupa Amica. Są to zarówno akcje skierowane do bliższego i dalszego otoczenia firmy, podyktowane poczuciem odpowiedzialności, jakie jej towarzyszy.
W objętym raportem okresie znalazły się m.in.:
- akcja Fundacji Amicis, działającej w oparciu głównie o darowizny Grupy Amica, w ramach której przy okazji bożego narodzenia do potrzebujących wsparcia rodzin trafiają świąteczne paczki. Ponadto w ubiegłym roku po raz kolejny wolontariuszki udały się z prezentami, a przede wszystkim z podnoszącą na duchu wizytą, na oddziały onkologiczne poznańskich szpitali.
- działalność OSP Amica – przyzakładowej jednostki straży pożarnej, w której działają ochotnicy wywodzący się z załogi fabryki sprzętu grzejnego we Wronkach. Dla firmy jest to element dodatkowego (niewymaganego przepisami) zabezpieczenia pożarowego, natomiast druhowie podążają na ratunek także poza granice zakładu, gminy, a nawet powiatu, uczestniczą w akcjach charytatywnych oraz pokazach dla dzieci i młodzieży.
- „Amica for Others” – kampania społeczna mająca na celu uwrażliwienie konsumentów na problemy ogólnospołeczne. Pierwsza część promowała nawiązywanie spontanicznych więzi międzyludzkich w niesprzyjającej temu współczesnej rzeczywistości, druga zwracała uwagę na obecność mniejszości ukraińskiej w polskim społeczeństwie, jej troski i wyobcowanie.
- „Inwestujemy lokalnie” – konkurs grantowy, w ramach którego Grupa Amica wspiera inicjatywy kulturalne, prozdrowotne, sportowe i społeczne realizowane na terenie powiatu szamotulskiego.
- „Piękna, bo zdrowa” – realizowana z udziałem Amiki akcja Ogólnopolskiej Organizacji Kwiat Kobiecości, mająca na celu profilaktykę raka szyjki macicy i uświadomienie kobietom, jak ważne są regularne badania ginekologiczne.
Autorzy raportu uznali także za cenne społecznie działania Grupy Amica mające charakter wewnętrzny, m.in. prowadzenie przedszkola „Amica Kids” dla pracowników oraz angażowanie załogi do udziału w biciu rekordu w resuscytacji w ramach Europejskiego Dnia Przywracania Czynności Serca. Ponadto mowa tam o prowadzeniu ośrodka wypoczynkowego dla pracowników nad Jeziorem Mierzyńskim w Puszczy Noteckiej, a także o programie „Rodzina jest ważna” (w tym dofinansowanie urlopów macierzyńskich) oraz programie „Bystre Oko” angażującym załogę w poprawę bezpieczeństwa pracy. W raporcie jest też informacja o organizacji konkursu „Pracownik Roku” także w kategorii „zaangażowanie społeczne”, szkoleniu „Niepożądane sytuacje w relacjach pracowniczych” oraz działaniach wpływających na komunikację wewnętrzną, takie jak platforma komunikacyjna i czat z zarządem.
- Zgłaszamy swoje dobre praktyki do raportu Forum Odpowiedzialnego Biznesu ponieważ jesteśmy przekonani, że firmy powinny mówić głośno o tym, co zrobiły dobrego dla innych. Społeczne działania wymagają dobrej komunikacji, tak jak i każda inna aktywność biznesowa. Zbiór dobrych praktyk to przede wszystkim ogromna inspiracja dla wielu firm i organizacji – motywuje do działania, ale też daje szansę na znalezienie partnerów, którzy chcą realizować ten sam cel. Dlatego chętnie dzielimy się naszym doświadczeniem z innymi, w ten sposób przyczyniając się do rozwoju społeczności i gospodarki naszego regionu – powiedziała Malwina Frydrychowicz, menedżer ds. CSR w Grupie Amica.
„Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki” to cykliczna publikacja Forum Odpowiedzialnego Biznesu, będąca zestawieniem działań firm w zakresie społecznej odpowiedzialności biznesu. Jest to najbardziej prestiżowy i największy raport tego rodzaju w Polsce.
Grupa Amica to wiodący europejski producent sprzętu gospodarstwa domowego z ponad 70-letnim doświadczeniem. W ofercie posiada pełną gamę inteligentnych urządzeń dużego i małego AGD, wyróżniających się przemyślanymi, użytecznymi rozwiązaniami, najnowszą technologią i nowoczesnym designem. Jednym z filarów strategii rozwoju firmy jest inwestowanie w rozpoznawalne marki lokalne. W portfelu grupy znajdują się marki Amica (Europa Środkowa i Zachodnia), Hansa (Europa Wschodnia), Gram (Skandynawia) oraz CDA (Wielka Brytania) i Fagor (Hiszpania). Na całym świecie zatrudnia ponad 3 tysiące osób, dzięki którym dostarcza do klientów na ponad 70 rynkach na świecie ponad 5 milionów urządzeń rocznie. W 2018 roku skonsolidowany obrót grupy wyniósł ponad 750 mln EUR.