Czy Twoja lodówka jest na medal?

Lodówka na medal - grafika
CSR
24 marca 2022

Jak połączyć dwie Fundacje z branżą AGD? Ogólnopolskim projektem edukacyjnym „Lodówka na medal”! 24 marca wystartowaliśmy z warsztatami w szkołach oraz grą online, aby cała Polska dowiedziała się o skali i skutkach marnowania żywności, a także o tym co zrobić, aby zapobiegać jej marnowaniu.

Według danych PROM*, aż 5 mln ton jedzenia marnuje się w Polsce - na etapach produkcji, przetwórstwa, dystrybucji i konsumpcji. Gospodarstwa domowe marnują 3 mln ton żywności, czyli aż 60% wyrzucanego jedzenia – to oznacza, że w polskich domach w każdej sekundzie wyrzucamy do kosza ponad 90 kg jedzenia. Marnując żywność marnujemy też wodę, paliwo, energię i przyczyniamy się do wzrostu emisji gazów cieplarnianych. Bez wdrożenia skutecznych rozwiązań, nie będzie możliwe powstrzymanie katastrofy klimatycznej.

Projekt „Lodówka na Medal” to odpowiedź na problem marnowania żywności i jego zgubnego wpływu na klimat.

- Jako Bank Żywności SOS w Warszawie postanowiliśmy wzmocnić nasze dotychczasowe działania edukacyjne i zasiać ziarenko wiedzy od najmłodszych lat. Po pierwsze, dzięki wsparciu Wolontariuszy Fundacji Santander Bank Polska ruszamy od marca do szkół podstawowych w całej Polsce, by zaprosić dzieci do gry. Podczas lekcji uczniowie dowiedzą się o skali problemu, skutkach marnowania żywności i wypracują sposoby na niemarnowanie. Dodatkowo, przy pomocy makiety magnetycznej, dzieci nauczą się jak przechowywać odpowiednio produkty żywnościowe w lodówce oraz poza nią, by na dłużej zachowały świeżość. Aby przenieść edukację poza szkołę, do domów i by zaciekawić każdego z nas – powstała również gra on-line www.lodowkanamedal.pl dostępna w wersji mobilnej i na komputerze. W grze, w atrakcyjny sposób można nauczyć się uproszczonych zasad przechowywania żywności. Mistrzowie zostają w grze Ratownikami Żywności i otrzymują dyplom – mówi Iwona Wojtaszek, kierowniczka ds. współpracy z biznesem w Banku Żywności SOS w Warszawie.

Jak wynika z raportu o perspektywach zapobiegania marnotrawstwu żywności w Polsce do 2030 roku*, wprowadzenie edukacji o ograniczaniu marnowania jedzenia mogłoby zmniejszyć to zjawisko nawet o jedną trzecią. Aby tak się stało konieczne jest jednak uczenie młodych pokoleń właściwych postaw i zachowań konsumenckich, mądrego gospodarowania żywnością i niemarnowania jedzenia.

Dlatego Bank Żywności SOS w Warszawie we współpracy z partnerem Strategicznym - Fundacją Santander Bank Polska S.A. im. Ignacego Jana Paderewskiego, partnerami z branży AGD: Grupa Amica, Electrolux, Samsung oraz przy wsparciu merytorycznym Związku Pracodawców AGD APPLIA stworzył projekt edukacyjny „Lodówka na Medal” – bo aby działać skutecznie, trzeba działać razem.

– To bardzo ważny projekt edukacyjny, który wynosi na sztandary istotny problem naszych czasów, czyli marnowanie żywności. Im wcześniej zaczniemy o tym rozmawiać, tym lepsze efekty możemy odnieść. Dzieci są chłonne wiedzy i wierzymy, że skutecznie przeniosą ją ze szkół do domów – wyjaśnia Maciej Krzysztoszek, menedżer ds. komunikacji korporacyjnej i ESG w Grupie Amica. –  Towarzysząca w tym roku projektowi gra online łączy zabawę i edukację, a przy tym tworzy dodatkową wartość, bo jest świetną propozycją dla całych rodzin na wspólne spędzenie czasu – dodaje.

Grupa Amica od ponad trzech lat współpracuje z Bankami Żywności, a także prowadzi własną kampanię „Przechowuję, nie marnuję” i angażuje się w pomoc organizacjom zlokalizowanym na terenie całej Polski m.in. przekazując chłodziarko-zamrażarki. W obszarze społecznym kontynuuje kampanię „Amica for others”, która skupia działania skierowane do seniorów, do personelu medycznego oraz niosących pomoc potrzebującym.


Grupa Amica to wiodący europejski producent sprzętu gospodarstwa domowego z ponad 70-letnim doświadczeniem. W ofercie posiada pełną gamę inteligentnych urządzeń dużego i małego AGD, wyróżniających się użytecznymi rozwiązaniami, najnowszą technologią i nowoczesnym designem. W portfelu grupy znajdują się marki: Amica (Europa Środkowa i Zachodnia), Hansa (Europa Wschodnia), Gram (Skandynawia), CDA (Wielka Brytania) oraz Fagor (Hiszpania). Na całym świecie zatrudnia ponad 3 tysiące osób, dzięki którym dostarcza do klientów na blisko 70 rynkach na świecie ok. 5 milionów urządzeń rocznie.

Lodówka na medal - grafika

Lodówka na medal - grafika (0,1 MB)

W celu zachowania najwyższej jakości usług wykorzystujemy informacje przechowywane w plikach cookies. Zmiany zasad korzystania z plików cookies można dokonać w ustawieniach przeglądarki. Przeczytaj więcej o cookies.