16 października 2018 roku Federacja Polskich Banków Żywności organizuje w Warszawie, przy wsparciu Grupy Amica, konferencję prasową „Nie marnuj jedzenia, myśl ekologicznie”, której temat związany jest ze Światowym Dniem Żywności. To kolejne działanie, po kampanii „Przechowuję, nie marnuję”, w jakie zaangażowała się marka, by uświadamiać konsumentów, jak wiele w Polsce marnuje się żywności.
Nieprawidłowe przechowywanie – to jeden z powodów, dla którego około 9 milionów ton żywności marnuje się i trafia do kosza. Dlatego też Amica we współpracy z Federacją Polskich Banków Żywności w lipcu bieżącego roku rozpoczęła kampanię „Przechowuję, nie marnuję!”.
– Naturalnym krokiem było dla nas przyłączenie się do konferencji Banków Żywności. Jako czołowy producent AGD w Polsce od lat obserwujemy działania naszych klientów, ich sposób gospodarowania jedzeniem czy przyrządzania posiłków. Nic więc dziwnego, że interesujemy się również tym, co mają do powiedzenia inni eksperci w tym temacie i wciąż otwieramy się na dialog, aby ułatwiać życie nie tylko naszym klientom, ale także dbać o dobro wspólne i wspierać środowisko, w którym żyjemy – podkreśla Tomasz Pietrzyk, rzecznik prasowy Grupy Amica.
Podczas konferencji zaprezentowano wyniki badań konsumentów na podstawie raportu „Nie marnuj jedzenia 2018”. Z raportu wynika, że główne powody wyrzucania to: przekroczenie terminu przydatności (29%), ale też za duże zakupy (20%) oraz zbyt duże porcje (15%). 9 mln ton marnowanej żywności w ciągu roku w Polsce to składowa wielu elementów łańcucha: 6,6 mln ton na etapie produkcji, 2,1 mln ton wyrzucane jest w gospodarstwach domowych, a 0,35 mln ton na etapie dystrybucji.
– Światowy Dzień Żywności to gromadzenie wokół siebie ludzi, którym bliska jest idea niemarnowania. To też mierzenie się z wyzwaniem docierania do ludzi zupełnie nieświadomych problemu. Mamy tu poczucie szczególnej misji w aspekcie ratowania przez nas żywności na masową skalę oraz docierania z pomocą żywnościową do ponad 1,6 mln osób w kraju rocznie – zaznacza Marek Borowski, Prezes Zarządu Federacji Polskich Banków Żywności.
Federacja Polskich Banków Żywności jest organizacją pożytku publicznego, której misją od ponad 20 lat istnienia jest przeciwdziałanie marnowaniu żywności i niedożywieniu w Polsce. Zrzeszonych w Federacji 31 Banków Żywności specjalizuje się w pozyskiwaniu, transportowaniu i dystrybucji produktów żywnościowych. Organizacje są w stanie przyjąć i rozdysponować każdy rodzaj żywności, nawet z krótkim terminem przydatności do spożycia, w tym produkty świeże i wymagające warunków chłodniczych, spełniając przy tym wszystkie kryteria bezpieczeństwa. Banki Żywności dzięki codziennym działaniom na masową skalę pozyskują średnio 80 tys. ton jedzenia rocznie (dane z ostatnich 5 lat), które dystrybuują do ponad 1,6 mln najbardziej potrzebujących osób, za pośrednictwem 3,5 tys. organizacji pomocowych i instytucji społecznych. Żywność pochodzi m.in. od producentów, rolników, sieci handlowych i ze zbiórek żywności. Organizacja aktywnie działa również na rzecz niemarnowania żywności i zdrowego odżywiania poprzez edukację skierowaną do różnych grup społecznych, w tym kampanii społecznych i warsztatów. Banki Żywności w ciągu ostatniego roku przeprowadziły około 5 tys. szkoleń i warsztatów.
Grupa Amica to największy polski producent sprzętu gospodarstwa domowego. W ofercie posiada pełną gamę inteligentnych urządzeń dużego i małego AGD, wyróżniających się użytecznymi rozwiązaniami, najnowszą technologią i nowoczesnym designem. Poprzez marki Amica, Gram, Hansa i CDA, Grupa generuje ponad 70 procent przychodów na blisko 60 rynkach zagranicznych. W swojej fabryce we Wronkach Amica produkuje kuchnie gazowe i elektryczne, a także płyty grzejne. W Polsce zatrudnia ponad 2,5 tys. ludzi zapewniając pracownikom szereg benefitów – m.in. przedszkole i żłobek oraz dostęp do własnego ośrodka wypoczynkowego. W całej Grupie Amica pracuje ponad 3 tysiące osób.