Największy polski producent AGD zanotował w 2020 roku ponad 3 mld zł przychodów i zwiększył zyski, mimo cały czas niepewnej sytuacji na rynku. To efekt sprzyjających tendencji popytowych w drugim półroczu, restrykcyjnej polityki kosztowej oraz bardzo dobrego spozycjonowania strategicznego Grupy Amica.
Wybrane skonsolidowane dane finansowe:
Grupa Amica przekroczyła próg 3 mld zł rocznej sprzedaży, a na poziomie operacyjnym wypracowała ponad 200 mln zł zysku operacyjnego (o jedną piątą więcej niż w roku 2019). W podobnym tempie wzrósł wynik EBITDA, który miał wartość 260 mln zł. Było to nie tylko efektem wzrostu przychodów, ale przede wszystkim zwiększenia rentowności sprzedaży. Widać to również na kolejnych poziomach zyskowności – zysk brutto wzrósł o 34% rdr, do blisko 194 mln zł, a zysk netto przekroczył 150 mln zł (+37,5% rdr).
– Za nami bardzo trudny rok na rynkach międzynarodowych, w którym dynamika i skala pandemii COVID-19 zaskoczyła wszystkich. Grupa Amica wyszła jednak z kryzysu wzmocniona, za co pragnę podziękować wszystkim, którzy cały czas na ten sukces pracują. Oprócz działań bieżących i gotowości na różne scenariusze rozwoju sytuacji już w kwietniu uruchomiliśmy projekt Day After, aby identyfikować i odpowiadać na zmiany w otoczeniu, jakie mają miejsce w nowej rzeczywistości. W czwartym kwartale odmroziliśmy inwestycje i z jeszcze większą energią przystąpiliśmy do realizacji planów rozbudowy mocy produkcyjnych, robotyzacji oraz inwestycji w marki i rynki – wskazuje Jacek Rutkowski, Prezes Zarządu Grupy Amica.
– Bardzo dobrym przykładem jest w tym kontekście wejście na rynek hiszpański z marką Fagor. Nasze działania marketingowe i siła tej marki sprawiły, iż zrealizowaliśmy całą zakładaną roczną sprzedaż pomimo tego, że wystartowaliśmy przez koronawirusa kilka miesięcy później. Z optymizmem patrzymy na sprzedaż pod marką Fagor tym bardziej, że sfinalizowaliśmy umowę sponsorowania słynnego hiszpańskiego klubu sportowego Atletico Madryt – dodaje Prezes Jacek Rutkowski.
Grupa Amica w minionym roku zanotowała nie tylko solidne zyski, ale wzmocniła również swoją pozycję gotówkową, zapewniającą stabilność działania podczas zawirowań pandemicznych. Ponad 353 mln zł operacyjnego cash flow (+195% rdr) przełożyło się na prawie cztery razy więcej środków pieniężnych niż przed rokiem. Kapitał własny przekroczył próg miliarda złotych.
– Już na początku zeszłego roku mieliśmy wypracowaną jakościowo wyraźnie lepszą pozycję startową niż podczas wcześniejszych historycznych okresów zawirowań i kryzysów. Wykorzystaliśmy tę bazę do dalszego umocnienia naszych finansów. Oczywiście, odmrożenie m.in. wydatków marketingowych zwiększa naszą bazę kosztową, a ceny surowców czy frachtu morskiego są wyzwaniami widocznymi w roku 2021. Podejmujemy jednak inicjatywy optymalizacyjne także w tych obszarach i kontynuujemy prace nad wzrostem efektywności biznesowej. Naszym celem jest dalsza budowa istotnej wartości dla akcjonariuszy – podkreśla Michał Rakowski, członek Zarządu Grupy Amica. ds. finansowych i personalnych.
Wyzwania w działalności operacyjnej nie przeszkodziły w realizacji programu CSR związanego z pandemią. Wartość zrealizowanych działań osiągnęła poziom 2,8 mln zł. Przekazano urządzenia AGD oraz darowizny pieniężne placówkom medycznym, stacjom pogotowia ratunkowego, uniwersytetom medycznym, laboratoriom, domom pomocy społecznej, jednostkom OSP i oddziałom PCK. Amica wsparła potrzebujących również w zakresie aparatów wspomagających oddychanie, maseczek FFP2, strojów ochronnych, gogli i rękawiczek jednorazowych. Z kolei Fundacja Amicis przekazała tablety dla uczniów szkół, aby umożliwić im zdalną naukę.
***
Pozycję rynkową Grupy Amica i potencjał sprzedażowy wspierają atrakcyjne linie produktów Q-type oraz X-type. Oprócz poszukiwanej stylistyki oferują one również innowacyjne rozwiązania użytkowe, które do tej pory były oferowane na nielicznych rynkach. Zarówno chłodziarki do wina jak i szuflady grzejne zapewniają jeszcze większy wybór i dają nowe możliwości aranżacji kuchni. Nowe piekarniki wyróżniają się m.in. niezwykle funkcjonalnym rozwiązaniem jakim jest OpenUp!, które pozwala na otwieranie drzwi piekarnika po jedynie dotknięciu uchwytu, np. łokciem. Z kolei BakingPro System™ podnosi jakość domowych wypieków. Wybranymi modelami można także sterować za pomocą smartfona. Płyty gazowe wyposażono w precyzyjną kontrolę płomienia FlameControl, dzięki czemu użytkownicy zyskali niespotykaną w tej kategorii produktów możliwość precyzyjnego dobrania wielkości płomienia. Nowe, wydajne okapy wyposażono w sterowanie sensorowe Touchless®, które umożliwia sterowanie za pomocą gestów bez dotykania urządzenia. Z kolei zmywarki z innowacyjnymi ramionami natryskowymi WaterSpinner, gwarantują perfekcyjne zmywanie oraz możliwość zarządzania przestrzenią dzięki rozwiązaniu MaxiSpace3.
Grupa Amica to wiodący europejski producent sprzętu gospodarstwa domowego z ponad 70-letnim doświadczeniem. W ofercie posiada pełną gamę inteligentnych urządzeń dużego i małego AGD, wyróżniających się przemyślanymi, użytecznymi rozwiązaniami, najnowszą technologią i nowoczesnym designem. Jednym z filarów strategii rozwoju firmy jest inwestowanie w rozpoznawalne marki lokalne. W portfelu grupy znajdują się marki Amica (Europa Środkowa i Zachodnia), Hansa (Europa Wschodnia), Gram (Skandynawia) oraz CDA (Wielka Brytania) i Fagor (Hiszpania). Na całym świecie zatrudnia ponad 3 tysiące osób, dzięki którym dostarcza do klientów na ponad 70 rynkach na świecie ponad 5 milionów urządzeń rocznie. W 2020 r. największy polski producent AGD po raz drugi w historii osiągnął roczne przychody przekraczające 3 miliardy złotych.