Grupa Amica podsumowuje pierwszy kwartał 2021 roku
Największy polski producent AGD zanotował w I kw. 2021 roku prawie 800 mln zł przychodów i zwiększył zyski, pomimo uruchomionych już m.in. wydatków marketingowych. Jednak sprzyjające tendencje popytowe, efektywność operacyjna oraz dobre spozycjonowanie strategiczne Grupy Amica coraz mocniej znajdują się pod presją kosztową surowców i transportu.
Wybrane skonsolidowane dane finansowe:
|
Q1 2020 |
Q1 2021 |
|
|
mln PLN |
mln PLN |
Zmiana rdr |
Przychody |
670,0 |
797,1 |
+19,0% |
EBITDA |
39,8 |
61,3 |
+54,0% |
Marża EBITDA |
5,9% |
7,7% |
+1,8 pp |
EBIT |
26,5 |
45,4 |
+71,3% |
Marża EBIT |
4,0% |
5,7% |
+1,7 pp |
Zysk brutto |
22,6 |
45,2 |
+100,0% |
Marża brutto |
3,4% |
5,7% |
+2,3 pp |
Zysk netto |
16,2 |
34,2 |
+111,1% |
Środki pieniężne (31.03.) |
80,6 |
232,5 |
+152m PLN |
Kapitał własny (31.03.) |
949,9 |
1.126,9 |
+177m PLN |
Po przekroczeniu progu 3 mld zł rocznej sprzedaży (+4% rdr) i zanotowaniu wzrostu zysku operacyjnego o jedną piątą, Grupa Amica mocnym akcentem otwiera rok 2021. W pierwszym kwartale zwiększyła przychody o 19% rdr, do 797 mln zł, rosnąc we wszystkich obszarach geograficznych. Wypracowała jednocześnie 5,7% marży EBIT (+1,7 pkt proc. rdr), co przełożyło się na 45,4 mln zł zysku operacyjnego (+71% rdr). Zysk brutto podwoił się do 45,2 mln zł, a zysk netto wzrósł o 111%, do 34,2 mln zł.
- W pierwszym kwartale 2021 roku kontynuowaliśmy dynamiczne wzrosty skali działania i generowanych wyników, korzystając z faktu, że wyszliśmy wzmocnieni z trudnego i nieprzewidywalnego roku 2020. Dobrą sytuację z jednej strony zawdzięczamy efektywnym i nowoczesnym procesom, konsekwentnie realizowanej strategii, silnym finansom i atrakcyjnej ofercie produktowej, a z drugiej strony wynika ona ze sprzyjającej sytuacji rynkowej oraz możliwości bazowania na korzystniejszych niż obecne, wynegocjowanych jeszcze w zeszłym roku cenach komponentów – wskazuje Michał Rakowski, członek Zarządu Grupy Amica. ds. finansowych i zasobów ludzkich.
Wraz ze stabilizacją otoczenia biznesowego Grupa Amica odbudowała zapasy (+99,7 mln zł), co w naturalny sposób wpłynęło na przepływy pieniężne. Niemniej, na koniec marca br. pozycja gotówkowa (232,5 mln zł) była prawie trzy razy większa niż przed rokiem.
- Podczas okresu zawirowań i niepewności, jakim była duża część roku 2020, zamroziliśmy wiele inicjatyw i akumulowaliśmy gotówkę. Obecnie powróciliśmy do inwestycji rozwojowych, także do tych w obszarze cyfryzacji, automatyzacji czy wzrostu mocy wytwórczych.– podkreśla Michał Rakowski, członek Zarządu Grupy Amica. ds. finansowych i zasobów ludzkich.
- Na kolejne kwartały wyzwaniami pozostają ceny surowców czy frachtu morskiego i można się spodziewać, że ich wpływ na wyniki będzie wyraźniejszy niż w pierwszym kwartale. Podejmujemy jednak inicjatywy optymalizacyjne w tych obszarach i kontynuujemy prace nad wzrostem efektywności biznesowej – dodaje CFO Grupy Amica.
Wspomniana wcześniej solidna baza finansowa roku 2020 i pomyślny rozwój sytuacji na początku roku 2021 pozwoliły Zarządowi na zarekomendowanie 6 zł dywidendy na akcję (dwa razy więcej niż rok wcześniej). Finalną decyzję w tej sprawie podejmie Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy, które zostało zwołane na 15 czerwca br. Projekt uchwały zakłada dzień dywidendy 22 czerwca, a jej wypłatę 29 czerwca br.
Warto zauważyć, że w pełnym wyzwań roku 2020 Grupa Amica realizowała inicjatywy CSR związane z pandemią, a wartość zrealizowanych działań osiągnęła poziom 2,8 mln zł. Przekazano urządzenia AGD oraz darowizny pieniężne placówkom medycznym, stacjom pogotowia ratunkowego, uniwersytetom medycznym, laboratoriom, domom pomocy społecznej, jednostkom OSP i oddziałom PCK. Amica wsparła potrzebujących również w zakresie aparatów wspomagających oddychanie, maseczek FFP2, strojów ochronnych, gogli i rękawiczek jednorazowych. Z kolei Fundacja Amicis przekazała tablety dla uczniów szkół, aby umożliwić im zdalną naukę. Projekty CSR są realizowane również w bieżącym roku.
***
Pozycję rynkową Grupy Amica i potencjał sprzedażowy wspierają atrakcyjne linie produktów Q-type oraz X-type. Oprócz poszukiwanej stylistyki oferują one również innowacyjne rozwiązania użytkowe, które do tej pory były oferowane na nielicznych rynkach. Zarówno chłodziarki do wina jak i szuflady grzejne zapewniają jeszcze większy wybór i dają nowe możliwości aranżacji kuchni. Nowe piekarniki wyróżniają się m.in. niezwykle funkcjonalnym rozwiązaniem jakim jest OpenUp!, które pozwala na otwieranie drzwi piekarnika po jedynie dotknięciu uchwytu, np. łokciem. Z kolei BakingPro System™ podnosi jakość domowych wypieków. Wybranymi modelami można także sterować za pomocą smartfona. Płyty gazowe wyposażono w precyzyjną kontrolę płomienia FlameControl, dzięki czemu użytkownicy zyskali niespotykaną w tej kategorii produktów możliwość precyzyjnego dobrania wielkości płomienia. Nowe, wydajne okapy wyposażono w sterowanie sensorowe Touchless®, które umożliwia sterowanie za pomocą gestów bez dotykania urządzenia. Z kolei zmywarki z innowacyjnymi ramionami natryskowymi WaterSpinner, gwarantują perfekcyjne zmywanie oraz możliwość zarządzania przestrzenią dzięki rozwiązaniu MaxiSpace3.
Amica to największy polski producent sprzętu gospodarstwa domowego i jedna z najbardziej uznanych polskich firm notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. W swojej ofercie posiada pełną gamę urządzeń dużego i małego AGD, wyróżniających się użytecznością, jakością, wyglądem i innowacyjnością.
Około 75% skonsolidowanych przychodów ze sprzedaży produktów i towarów Grupa uzyskuje dzięki aktywności na około 70 rynkach zagranicznych.
Amica jest laureatem wielu prestiżowych nagród, zarówno polskich, jak i międzynarodowych, m.in. Red Dot Design Award: Best of the Best. Wśród portfolio marek Grupy Amica znajdują się także zagraniczne marki Gram, Hansa, CDA oraz Fagor.