Grupa Amica podsumowuje pierwszą połowę 2021 roku

17 września 2021

Największy polski producent AGD zanotował w I półroczu 2021 ponad 1,5 mld zł przychodów i zwiększył zyski, pomimo odmrożonych m.in. wydatków marketingowych. W drugim kwartale widoczna była już jednak presja kosztów surowców, komponentów i transportu, a ogólnorynkowe podwyżki cen sprzętu AGD mogą wywrzeć dodatkowy wpływ na kształtowanie popytu w kolejnych kwartałach.  

 

Wybrane skonsolidowane dane finansowe: 

 

H1 2020 

H1 2021 

 

 

mln PLN 

mln PLN 

Zmiana rdr 

Przychody 

1.265,4 

1.570,1 

+24,1% 

EBITDA 

87,9 

107,3 

+22,0% 

Marża EBITDA 

6,9% 

6,8% 

-0,1 pp 

EBIT 

58,5 

74,9 

+28,0% 

Marża EBIT 

4,6% 

4,8% 

+0,2 pp 

Zysk brutto 

56,5 

74,9 

+32,6% 

Marża brutto 

4,5% 

4,8% 

+0,3 pp 

Zysk netto 

39,4 

55,5 

+40,9% 

Kapitał własny (30.06.) 

967,5 

1.095,0 

+128m PLN 

    

W pierwszej połowie 2021 roku Grupa Amica zwiększyła przychody o 24% rdr, do 1,57 mld zł, rosnąc we wszystkich obszarach geograficznych i we wszystkich kategoriach asortymentowych. Nastąpiła też korzystna zmiana miksu sprzedażowego ze wzrostem udziału sprzętu grzejnego. Spółka wypracowała jednocześnie 107,3 mln zł wyniku EBITDA (+22% rdr), 74,9 mln zł zysku operacyjnego (+28% rdr) i tyle samo zysku brutto (+33% rdr), księgując 55,5 mln zł zysku netto (+41%). W samym drugim kwartale br. skonsolidowane przychody wzrosły o 30% rdr, do 773,0 mln zł, jednakże zysk operacyjny oraz rezultaty brutto i netto były niższe o 8-12% rdr. Analizując sytuację w ujęciu rok do roku należy wziąć pod uwagę istotny wpływ pandemii na drugi kwartał zeszłego roku. 

– Wyszliśmy wzmocnieni z trudnego i nieprzewidywalnego roku 2020, realizując dodatkowo w pierwszej połowie 2021 roku zauważalne wzrosty wyników. Od drugiego kwartału odczuwamy jednak po stronie kosztowej mocny wzrost cen stali, komponentów i frachtu morskiego. Sytuacja ta musi finalnie przełożyć się na ceny dla klientów, co wydaje się w skali całej Europy nieuniknionym procesem także w kolejnych kwartałach. Liczymy, że powszechna presja inflacyjna złagodzi potencjalnie negatywne efekty popytowe i konkurencyjne – wskazuje Michał Rakowski, członek Zarządu Grupy Amica. ds. finansowych i zasobów ludzkich. 

Pod koniec czerwca br. Amica wypłaciła z zysku 2020 roku 6 zł dywidendy na akcję (dwa razy więcej niż rok wcześniej), co wraz z odbudową zapasów i wznowieniem inwestycji rozwojowych (m.in. moce wytwórcze, automatyzacja, cyfryzacja i IT) obniżyło przepływy gotówkowe w ujęciu rok do roku. Pomimo tego na koniec czerwca br. Grupa Amica wciąż posiadała 107,6 mln zł wolnej gotówki. 

– Dzięki odbudowie zapasów możemy lepiej odpowiadać na potrzeby naszych klientów, co w sytuacji zaburzeń globalnych łańcuchów dostaw staje się jedną z przewag konkurencyjnych, podobnie jak efektywność procesów i atrakcyjna oferta produktowa. Utrzymujemy bezpieczną strukturę bilansu, dbamy o płynność finansową. Nasz wskaźnik długu netto do EBITDA to jedynie 0,5x– podkreśla Michał Rakowski, członek Zarządu Grupy Amica. ds. finansowych i zasobów ludzkich. 

Jednocześnie Grupa Amica kontynuuje działalność z zakresu odpowiedzialności społecznej. W całym 2020 roku wartość zaangażowania społecznego przekroczyła 2,8 mln zł, a podjęte inicjatywy są prowadzone także w tym roku. To m.in. działalność Ochotniczej Straży Pożarnej – Grupa Amica jako jedyny pracodawca w Polsce posiada dobrowolnie własną OSP, która czuwa nie tylko nad bezpieczeństwem miejsca pracy, ale też okolicznych mieszkańców; działalność Fundacji Amicis, która udziela wsparcia finansowego i rzeczowego osobom prywatnym, instytucjom oświatowym, opiekuńczym oraz organizacjom pozarządowym; a także współpraca z Fundacją Kwiat Kobiecości przy kampanii „Piękna, bo zdrowa”, promującej badania profilaktyczne pozwalające wykryć raka szyjki macicy. Grupa Amica przygotowuje się także do kolejnej edycji konkursu grantowego „Inwestujemy lokalnie”, za pośrednictwem którego wspiera i promuje najciekawsze inicjatywy społeczne realizowane na terenie powiatu szamotulskiego. 


Grupa Amica to wiodący europejski producent sprzętu gospodarstwa domowego z ponad 70-letnim doświadczeniem. Jest spółką notowaną na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie od 1997 roku. W ofercie posiada pełną gamę inteligentnych urządzeń dużego i małego AGD, wyróżniających się użytecznymi rozwiązaniami, najnowszą technologią i nowoczesnym designem. W portfelu grupy znajdują się marki: Amica (Europa Środkowa i Zachodnia), Hansa (Europa Wschodnia), Gram (Skandynawia) oraz CDA (Wielka Brytania) oraz Fagor (Hiszpania i Francja). Na całym świecie zatrudnia ponad 3 tysiące osób, dzięki którym dostarcza do klientów na blisko 70 rynkach na świecie ok. 5 milionów urządzeń rocznie. 

image (0.0 MB)

W celu zachowania najwyższej jakości usług wykorzystujemy informacje przechowywane w plikach cookies. Zmiany zasad korzystania z plików cookies można dokonać w ustawieniach przeglądarki. Przeczytaj więcej o cookies.