Największy polski producent AGD odczuwa presję kosztową, ale jednocześnie z sukcesem zwiększył stan gotówki i czuje się przygotowany na różne scenariusze rozwoju sytuacji na europejskim rynku AGD. Grupa Amica spodziewa się sezonowo wyższego popytu na sprzęt grzejny w czwartym kwartale, co powinno wspierać wyniki całego roku.
Wybrane skonsolidowane dane finansowe:
|
1-3Q 2021 |
1-3Q 2022 |
|
|
mln PLN |
mln PLN |
Zmiana rdr |
Przychody |
2.421,4 |
2.486,8 |
+2,7% |
Zysk brutto na sprzedaży |
591,1 |
521,4 |
-11,8% |
EBITDA |
152,7 |
42,6 |
-72,1% |
Marża EBITDA |
6,3% |
1,7% |
-4,6 pp |
Zysk operacyjny |
105,1 |
-9,8 |
-109,3% |
Zysk brutto |
103,5 |
-1,1 |
-101,1% |
Zysk netto |
78,3 |
-12,8 |
-108,1% |
Operacyjny cash flow |
-185,0 |
254,7 |
+253,9% |
Kapitał własny (30.09.) |
1.118,9 |
1.134,3 |
+1,4% |
Grupa Amica w okresie trzech kwartałów 2022 roku zwiększyła przychody do blisko 2,5 mld zł. Podobnie jak cała branża, największy polski producent AGD istotnie odczuł skokowy wzrost kosztów surowców i komponentów, które nie zostały w pełni skompensowane podwyżkami cen sprzedaży. Wraz z efektem wysokiej bazy porównawczej negatywnie wpłynęło to na dynamiki rezultatów finansowych prezentowanych w ujęciu rocznym. Mimo, że od końca lutego potencjał sprzedażowy rynków wschodnich skokowo zmalał, co wynika z agresji rosyjskiej na Ukrainę., to w samym trzecim kwartale Grupa Amica zanotowała relatywnie stabilne przychody w ujęciu rok do roku.
- Wyniki trzeciego kwartału były wyższe od naszych oczekiwań, choć każdy kolejny kwartał 2022 roku był coraz bardziej wymagający. Przygotowaliśmy się również na wysoki sezon sprzętu grzejnego, jaki tradycyjnie powinien nastąpić w ostatnich miesiącach roku. To jednocześnie asortyment, na którym zanotowaliśmy w okresie trzech kwartałów mocny spadek zysków, co spotęgowała sytuacja na rynkach wschodnich – mówi Michał Rakowski, członek Zarządu Grupy Amica ds. finansowych i zasobów ludzkich.
Amica ocenia sytuację finansową jako stabilną, czego przykładem jest wskaźnik długu netto do EBITDA pozostający na bezpiecznym poziomie (1,6x). Warto również zauważyć, że Grupa Amica w okresie trzech kwartałów 2022 roku wygenerowała aż blisko 255 mln zł gotówki z działalności operacyjnej.
- Zmniejszyliśmy o 71 mln zł zadłużenie kredytowe i faktoring, wydaliśmy też ponad 70 mln zł na inwestycje oraz wypłaciliśmy blisko 27 mln zł w formie dywidendy dla akcjonariuszy. Mimo to posiadaliśmy na koniec września 132 mln zł środków pieniężnych, co oznacza wzrost o 59 mln zł rok do roku. Czujemy się przygotowani od strony finansowej na różne scenariusze rozwoju sytuacji na europejskim rynku AGD – wskazuje Michał Rakowski.
Grupa Amica prowadzi jednocześnie kluczowe inwestycje, które umożliwią w większym stopniu neutralizowanie wpływu produkcji na środowisko. Na terenie fabryki we Wronkach spółka rozpoczęła budowę nowoczesnej oczyszczalni ścieków przemysłowych, która pozwoli zwiększyć skuteczność usuwania zanieczyszczeń. Kontynuowane są też prace związane z wytworzeniem przyjaznej dla środowiska zielonej energii, pochodzącej z paneli fotowoltaicznych. Po zakończeniu inwestycji wszystkie panele zainstalowane na obiektach spółki we Wronkach zapewnią ok. 10 proc. potrzebnej do produkcji energii. To kolejny tego typu projekt po zrealizowanej w tym roku budowie kogeneracji gazowej, która po uruchomieniu umożliwi odzyskiwanie nawet do 30 proc. zużywanej w fabryce energii.
Grupa Amica to wiodący europejski producent sprzętu gospodarstwa domowego z ponad 70-letnim doświadczeniem. W ofercie posiada pełną gamę inteligentnych urządzeń dużego i małego AGD, wyróżniających się użytecznymi rozwiązaniami, najnowszą technologią i nowoczesnym designem. W portfelu grupy znajdują się marki: Amica (Europa Środkowa i Zachodnia), Hansa (Europa Wschodnia), Gram (Skandynawia), CDA (Wielka Brytania) oraz Fagor (Hiszpania). Na całym świecie zatrudnia ponad 3 tysiące osób, dzięki którym dostarcza do klientów na blisko 70 rynkach na świecie ok. 5 milionów urządzeń rocznie.