Akcjonariusze podczas Walnego Zgromadzenia zdecydowali o powierzeniu funkcji Prezesa Zarządu Robertowi Stobińskiemu, podczas gdy ustępujący Prezes Jacek Rutkowski pozostaje związany z Amiką i będzie doradzał Zarządowi w kwestiach strategicznych. Funkcję Wiceprezeski Zarządu objęła Maja Rutkowska, a funkcje Wiceprezesów Zarządu - Michał Rakowski i Paweł Biel. Znany jest też już podział odpowiedzialności w ramach Zarządu największego polskiego producenta AGD.
Prezesowi Robertowi Stobińskiemu (CEO – Chief Executive Officer), oprócz kwestii stricte związanych z tą funkcją, podlega fabryka we Wronkach, działy R&D, zarządzania produktami, zakupów, audytu wewnętrznego, marketingu i projektów strategicznych. Pani Wiceprezes Maja Rutkowska (CHRO – Chief Human Resources Officer) kieruje obszarem spraw należących do zadań działu HR, jak również działów ryzyka i compliance, BHP, komunikacji korporacyjnej, ESG, certyfikacji i ekologii, biura Zarządu oraz działu ochrony. Pan Wiceprezes Paweł Biel nadzoruje działy IT, kluczowych aplikacji biznesowych, budowania doświadczeń klienta oraz dział jakości. Z kolei Pan Wiceprezes Michał Rakowski odpowiada za działy kontrolingu, konsolidacji i raportowania finansowego, skarbu (treasury), księgowości, planowania operacyjnego, logistyki oraz działu inwestycji i zakupów nieprodukcyjnych.
- Wszyscy w Zarządzie jesteśmy od wielu lat związani z Grupą Amica, współtworzyliśmy też aktualną strategię „Back to Profitability”. Ciągłość procesów zarządczych wspiera dodatkowo możliwość korzystania z doświadczenia i wiedzy Pana Jacka Rutkowskiego, który pozostaje zaangażowany w sprawy Amiki. Nasze cele pozostają bez zmian – to między innymi dalszy wzrost szeroko rozumianej jakości i satysfakcji użytkowników naszych produktów, przywrócenie pozytywnych trendów sprzedażowych nawet w obecnym, niekorzystnym otoczeniu, zwiększenie wykorzystania mocy produkcyjnych w fabryce sprzętu grzejnego, wzrost realizowanych marż oraz przyciąganie i rozwój talentów, bo przecież to ludzie tworzą siłę firmy – wskazuje Robert Stobiński, Prezes Zarządu Amica S.A.
W ramach realizacji długoterminowej strategii „Back to Profitability”, zaprezentowanej we wrześniu zeszłego roku, Grupa Amica zamierza dojść do wzrostów sprzedaży powyżej 7% rocznie od roku 2030 przy oczekiwanej rentowności EBITDA na poziomie 5% w roku 2027 oraz 7% w latach 2030+. Celem jest też wzrost wskaźnika RONA (zwrot z aktywów netto) do 14% w roku 2027 oraz przekroczenie 17% w latach 2030+. Spółka zamierza utrzymać wskaźnik długu netto do EBITDA poniżej 2 oraz zwiększyć marżę brutto na sprzedaży produktów w roku 2027 do 25% oraz do 28% w latach 2030+.
W aktualnej strategii misja Amiki zakłada oferowanie trwałych i niezawodnych sprzętów AGD z najwyższej jakości obsługą w celu ułatwienia codziennego życia konsumentom, respektując lokalne tradycje i dziedzictwo silnych lokalnych marek (Amica, Fagor, Gram, Hansa, CDA). Wizją Grupy Amica jest z kolei stanie się najbardziej rekomendowaną marką sprzętu grzejnego na kluczowych rynkach w Europie. Spółka zamierza skupić się na sprzedaży w krajach europejskich, przy czym planowany rozwój sprzedaży na poszczególnych rynkach geograficznych ma być realizowany w oparciu o dedykowane konkretnym obszarom strategie sprzedażowo-marketingowe. Amica opracowała strategię produktową i doświadczeń pozakupowych, aby wyraźnie zyskać w oczach europejskich konsumentów, a jednocześnie zidentyfikowała czynniki produktowe, operacyjne i finansowe, dzięki którym zamierza stać się preferowanym partnerem B2B.
Spółka kładzie nacisk na szeroko rozumianą jakość, satysfakcję konsumentów i efektywność produkcji, zakładając zwiększanie wolumenów produkcyjnych w fabryce sprzętu grzejnego we Wronkach o około 65% wobec obecnego poziomu. Filarem strategicznym są również kwestie związane z zagadnieniami HR i kultury organizacyjnej, w tym zaangażowania, wsparcia, przyciągania i rozwijania talentów.
Grupa Amica realizuje dodatkowo zaprezentowaną w grudniu 2022 roku strategię dla obszaru ESG „Action for Climate”, która wyznacza cele społeczne i zarządcze w perspektywie roku 2025 i 2030, a także środowiskowe do 2040 i 2050 roku. W styczniu 2024 roku Amica zwiększyła efektywność produkcji dzięki uruchomieniu instalacji kogeneracji (jednoczesna produkcja ciepła i energii elektrycznej). Natomiast zarejestrowana w kwietniu zeszłego roku spółka celowa Amica Energia w pierwszej kolejności skupia się na rozwijaniu instalacji fotowoltaicznych. W trakcie najbliższych dwóch lat zamierza pozyskać grunty w formie dzierżawy i uzyskać niezbędne decyzje administracyjne dla farmy fotowoltaicznej o mocy minimum 30MWp.
Grupa Amica to wiodący europejski producent sprzętu gospodarstwa domowego i jedna z najcenniejszych polskich marek, z prawie 70-letnim doświadczeniem. W ofercie posiada pełną gamę inteligentnych urządzeń dużego i małego AGD, wyróżniających się użytecznymi rozwiązaniami, najnowszą technologią i nowoczesnym designem. W portfelu grupy znajdują się marki: Amica (Europa Środkowa i Zachodnia), Hansa (Europa Wschodnia), Gram (Skandynawia), CDA (Wielka Brytania) oraz Fagor (Hiszpania). Na całym świecie zatrudnia prawie 3 tysiące osób, dzięki którym dostarcza do klientów na blisko 70 rynkach na świecie ok. 4 milionów urządzeń rocznie.