Największy polski producent AGD cierpliwie oczekuje na cykliczne ożywienie popytu na europejskim rynku dóbr trwałych, ale jednocześnie wykorzystuje czas dekoniunktury na działania zwiększające efektywność biznesowa. Realizacja strategii „Back to Profitability” jest odpowiedzią na zmiany w otoczeniu i przynosi już wymierne korzyści.
Grupa Amica (GPW: AMC) zanotowała w pierwszym półroczu 2025 roku 1.149,2 mln zł przychodów z umów z klientami, co oznacza relatywnie dobry wynik w ujęciu rok do roku (-8%), mając na względzie finalne wygaszenie sprzedaży na rynku rosyjskim, sprzedaż części aktywów spoza głównej działalności, umocnienie złotego i trudną sytuację na europejskim rynku AGD. Rynek polski wygenerował 34% przychodów ze sprzedaży produktów i towarów, będąc jedynym w Europie z pozytywną dynamiką wzrostu (+4%). Region Zachód, w tym Skandynawia, odpowiadał za 51% sprzedaży, notując spadek o 10% rdr. Pozostałe rynki zmniejszyły sprzedaż wartościowo o 12% rdr, odpowiadając za 15% przychodów. Dobre decyzje zarządcze i podjęte we wcześniejszych okresach inicjatywy zwiększające efektywność biznesową sprawiły, że wynik EBITDA wzrósł o 14% rdr, do 49,9 mln zł, a zysk operacyjny o 33%, do 19,2 mln zł – marża EBITDA wzrosła o 80 punktów bazowych, do 4,3%, a marża operacyjna o 50 p.b., do 1,7%. Pozwoliło to na wypracowanie wzrostu zysku brutto z 1,1 mln zł przed rokiem do 4,1 mln zł w minionym półroczu (+3 mln zł).
- Dzięki lepszym dynamikom rok do roku zanotowanym w drugim kwartale, całe półrocze oceniamy dużo lepiej niż sam pierwszy kwartał. Wzrost zysku operacyjnego i marży na tym poziomie tym bardziej nas cieszy, że ponosimy koszty stałe fabryki we Wronkach, podczas gdy jej moce produkcyjne wykorzystujemy tylko w części. To pokazuje skalę optymalizacji kosztowej i operacyjnej, a jednocześnie mogę zapewnić, że nie powiedzieliśmy jeszcze ostatniego słowa w tym zakresie. Mamy również stabilną sytuację bilansową, w ramach której na koniec czerwca – już po wypłacie ponad 15 mln zł dywidendy - dysponowaliśmy blisko 112,7 mln zł gotówki, a nasz wskaźnik długu netto do EBITDA miał bezpieczną wartość 1,42 – mówi Michał Rakowski, Wiceprezes Grupy Amica ds. Finansów.
W ramach realizacji długoterminowej strategii „Back to Profitability”, zaprezentowanej we wrześniu zeszłego roku, Grupa Amica zamierza dojść do wzrostów sprzedaży powyżej 7% rocznie od roku 2030 przy oczekiwanej rentowności EBITDA na poziomie 5% w roku 2027 oraz 7% w latach 2030+. Celem jest też wzrost wskaźnika RONA (zwrot z aktywów netto) do 14% w roku 2027 oraz przekroczenie 17% w latach 2030+. Spółka zamierza utrzymać wskaźnik długu netto do EBITDA poniżej 2 oraz zwiększyć marżę brutto na sprzedaży produktów w roku 2027 do 25% oraz do 28% w latach 2030+.
W nowej strategii misja Amiki zakłada oferowanie trwałych i niezawodnych sprzętów AGD z najwyższej jakości obsługą w celu ułatwienia codziennego życia konsumentom, respektując lokalne tradycje i dziedzictwo silnych lokalnych marek (Amica, Fagor, Gram, Hansa, CDA). Wizją Grupy Amica jest z kolei stanie się najbardziej rekomendowaną marką sprzętu grzejnego na kluczowych rynkach w Europie. Spółka zamierza skupić się na sprzedaży w krajach europejskich, przy czym planowany rozwój sprzedaży na poszczególnych rynkach geograficznych ma być realizowany w oparciu o dedykowane konkretnym obszarom strategie sprzedażowo-marketingowe. Amica opracowała strategię produktową i doświadczeń pozakupowych, aby wyraźnie zyskać w oczach europejskich konsumentów, a jednocześnie zidentyfikowała czynniki produktowe, operacyjne i finansowe, dzięki którym zamierza stać się preferowanym partnerem B2B.
Spółka kładzie nacisk na szeroko rozumianą jakość, satysfakcję konsumentów i efektywność produkcji, zakładając zwiększanie wolumenów produkcyjnych w fabryce sprzętu grzejnego we Wronkach o około 65% wobec poziomu z jesieni 2024 roku. Filarem strategicznym są również kwestie związane z zagadnieniami HR i kultury organizacyjnej, w tym zaangażowania, wsparcia, przyciągania i rozwijania talentów.
Grupa Amica realizuje dodatkowo zaprezentowaną w grudniu 2022 roku strategię dla obszaru ESG „Action for Climate”, która wyznacza cele społeczne i zarządcze w perspektywie roku 2025 i 2030, a także środowiskowe do 2040 i 2050 roku. W styczniu 2024 roku Amica zwiększyła efektywność produkcji dzięki uruchomieniu instalacji kogeneracji (jednoczesna produkcja ciepła i energii elektrycznej). Natomiast zarejestrowana w kwietniu zeszłego roku spółka celowa Amica Energia w pierwszej kolejności skupia się na rozwijaniu instalacji fotowoltaicznych. W trakcie najbliższych dwóch lat zamierza pozyskać grunty w formie dzierżawy i uzyskać niezbędne decyzje administracyjne dla farmy fotowoltaicznej o mocy minimum 30MWp. Dzięki podejmowanym działaniom Amica już obecnie sama zaspokaja część zapotrzebowania na energię elektryczną.
Grupa Amica to wiodący europejski producent sprzętu gospodarstwa domowego i jedna z najcenniejszych polskich marek, z prawie 70-letnim doświadczeniem. W ofercie posiada pełną gamę inteligentnych urządzeń dużego i małego AGD, wyróżniających się użytecznymi rozwiązaniami, najnowszą technologią i nowoczesnym designem. W portfelu grupy znajdują się marki: Amica (Europa Środkowa i Zachodnia), Hansa (Europa Wschodnia), Gram (Skandynawia), CDA (Wielka Brytania) oraz Fagor (Hiszpania). Na całym świecie zatrudnia prawie 3 tysiące osób, dzięki którym dostarcza do klientów na blisko 70 rynkach na świecie ok. 4 milionów urządzeń rocznie.