Największy polski producent AGD prezentuje wymierne efekty podjętych działań optymalizacyjnych procesy biznesowe, dzięki którym wyraźnie wzrosła efektywność operacyjna, a w ślad za nią kolejny kwartał potwierdza zdolność Grupy Amica do generowania zysków nawet pomimo przedłużającej się dekoniunktury na rynku dóbr trwałych w Europie. Konsekwentnie realizowana jest strategia długoterminowej budowy wartości „Back to Profitability”.
Grupa Amica (GPW: AMC) zanotowała w okresie styczeń-wrzesień 2025 roku 1.785,5 mln zł przychodów ze sprzedaży, co można uznać za dobry wynik w ujęciu rok do roku (-6%), mając na względzie finalne wygaszenie sprzedaży na rynku rosyjskim, sprzedaż części aktywów spoza głównej działalności, umocnienie złotego i przede wszystkim - trudną sytuację na europejskim rynku AGD. Rynek polski wygenerował 34% przychodów ze sprzedaży produktów i towarów, prezentując pozytywną dynamikę (+4% rdr). Region Zachód, w tym Skandynawia, odpowiadał za 51% sprzedaży, notując spadek o 7% rdr. Pozostałe rynki zmniejszyły sprzedaż wartościowo o 10% rdr, odpowiadając za 15% przychodów. Wynik EBITDA Grupy Amica za trzy kwartały 2025 roku wzrósł o 33% rdr, do 91,1 mln zł, a zysk operacyjny o 81,4%, do 44,8 mln zł. W rezultacie marża EBITDA wzrosła o 150 punktów bazowych, do 5,1%, a marża operacyjna o 120 p.b., do 2,5%. Pozwoliło to na wzrost wyniku brutto z -1,0 mln zł przed rokiem do 19,0 mln zł obecnie (+20 mln zł), a Grupa Amica wypracowała również 9,2 mln zł zysku netto wobec 5,9 mln zł straty netto przed rokiem.
- Za nami bardzo dobry trzeci kwartał, który kontynuował pozytywne tendencje pierwszego półrocza. Uzyskane wyniki cieszą nas tym bardziej, że wciąż ponosimy koszty stałe niewykorzystanych w części mocy produkcyjnych naszej fabryki we Wronkach. Mamy dobrą sytuację bilansową, w ramach której na koniec września, po wypłacie ponad 15 mln zł dywidendy i ponoszeniu bieżącego CAPEX-u, dysponowaliśmy 129,2 mln zł gotówki, a nasz wskaźnik długu netto do EBITDA spadł poniżej jedności, co jest bezpieczną, niską wartością, dającą sporo przestrzeni do ewentualnych inwestycji i dalszej ekspansji biznesowej – mówi Michał Rakowski, Wiceprezes Grupy Amica ds. Finansów.
W ramach realizacji długoterminowej strategii „Back to Profitability”, zaprezentowanej we wrześniu zeszłego roku, Grupa Amica zamierza dojść do wzrostów sprzedaży powyżej 7% rocznie od roku 2030 przy oczekiwanej rentowności EBITDA na poziomie 5% w roku 2027 oraz 7% w latach 2030+. Celem jest też wzrost wskaźnika RONA (zwrot z aktywów netto) do 14% w roku 2027 oraz przekroczenie 17% w latach 2030+. Spółka zamierza utrzymać wskaźnik długu netto do EBITDA poniżej 2 oraz zwiększyć marżę brutto na sprzedaży produktów w roku 2027 do 25% oraz do 28% w latach 2030+.
W nowej strategii misja Amiki zakłada oferowanie trwałych i niezawodnych sprzętów AGD z najwyższej jakości obsługą w celu ułatwienia codziennego życia konsumentom, respektując lokalne tradycje i dziedzictwo silnych lokalnych marek (Amica, Fagor, Gram, Hansa, CDA). Wizją Grupy Amica jest z kolei stanie się najbardziej rekomendowaną marką sprzętu grzejnego na kluczowych rynkach w Europie. Spółka zamierza skupić się na sprzedaży w krajach europejskich, przy czym planowany rozwój sprzedaży na poszczególnych rynkach geograficznych ma być realizowany w oparciu o dedykowane konkretnym obszarom strategie sprzedażowo-marketingowe. Amica opracowała strategię produktową i doświadczeń pozakupowych, aby wyraźnie zyskać w oczach europejskich konsumentów, a jednocześnie zidentyfikowała czynniki produktowe, operacyjne i finansowe, dzięki którym zamierza stać się preferowanym partnerem B2B.
Spółka kładzie nacisk na szeroko rozumianą jakość, satysfakcję konsumentów i efektywność produkcji, zakładając zwiększanie wolumenów produkcyjnych w fabryce sprzętu grzejnego we Wronkach o około 65% wobec poziomu z jesieni 2024 roku. Filarem strategicznym są również kwestie związane z zagadnieniami HR i kultury organizacyjnej, w tym zaangażowania, wsparcia, przyciągania i rozwijania talentów.
Grupa Amica realizuje dodatkowo zaprezentowaną w grudniu 2022 roku strategię dla obszaru ESG „Action for Climate”, która wyznacza cele społeczne i zarządcze w perspektywie roku 2025 i 2030, a także środowiskowe do 2040 i 2050 roku. W styczniu 2024 roku Amica zwiększyła efektywność produkcji dzięki uruchomieniu instalacji kogeneracji (jednoczesna produkcja ciepła i energii elektrycznej). Natomiast zarejestrowana w kwietniu zeszłego roku spółka celowa Amica Energia w pierwszej kolejności skupia się na rozwijaniu instalacji fotowoltaicznych. W trakcie najbliższych dwóch lat zamierza pozyskać grunty w formie dzierżawy i uzyskać niezbędne decyzje administracyjne dla farmy fotowoltaicznej o mocy minimum 30MWp. Dzięki podejmowanym działaniom Amica już obecnie sama zaspokaja część zapotrzebowania na energię elektryczną.
Grupa Amica to wiodący europejski producent sprzętu gospodarstwa domowego i jedna z najcenniejszych polskich marek, z prawie 70-letnim doświadczeniem. W ofercie posiada pełną gamę inteligentnych urządzeń dużego i małego AGD, wyróżniających się użytecznymi rozwiązaniami, najnowszą technologią i nowoczesnym designem. W portfelu grupy znajdują się marki: Amica (Europa Środkowa i Zachodnia), Hansa (Europa Wschodnia), Gram (Skandynawia), CDA (Wielka Brytania) oraz Fagor (Hiszpania). Na całym świecie zatrudnia prawie 3 tysiące osób, dzięki którym dostarcza do klientów na blisko 70 rynkach na świecie ok. 4 milionów urządzeń rocznie.